Добавки за контрол на апетита

Публикацията е продължение на Отслабването 1 част

Обмислях с какво се храня, какво ми носи храната и какво мога да направя. Чела съм различни анализи за здравословното хранене и знаех, че основните ми хранения не са с вредни съставки. Винаги сме яли преобладаващо домашна храна, купуваме био, домашни или други качествени според нас храни. Имаше 2 проблема в моето хранене – сутрешното и следобедно ядене на сладко и вечерно по-обилно похапване. Вечерното похапване беше свързано с емоционалният момент – събиране на всички, отпускане и т.н. Реших първо да се занимая със сладките набези. Варианта да ги спра от раз или постепенно не сработи. За пръв път се уплаших какво да правя.

Бях чела, че от всички сладости най-полезен е шоколада, похапвах си по 80-90 грама шоколад на ден, плюс допълнително други сладости около 40-80 грама на ден.
Реших да чета как се отразява това сладко на организма, сигурно имам нещо вече разконцентрирано и да се опитам да го поправя.

Сладките храни вдигат кръвната захар – при изследване на сутрешна кръвна картина, захарта ми е била нормална, но се е налагало няколко пъти да влизам в болница и под стрес захарта ми е била висока, после се нормализира. Първото нещо, което реших е, че имам нестабилни нива на кръвна захар. Наскоро по БТВ Лайди попаднах на интервю с проф. Боян Лозанов, ендокринолог и един от въпросите беше „Защо при някои жени след раждане напълняват и не могат да отслабнат?“. И той каза, че много често проблема е в инсулиновият отговор. Това е една много интересна тема. И този лекар пише по въпроса – http://drhyman.com/blog/2012/06/13/ten-reasons-to-quit-your-coffee/ . Спрях кафето като първа стъпка за контрол.

Шоколада има много какао, какаото съдържа много минерал мед. Реших да чета за медта, може би съм натрупала повечко. Ето най-важните неща за медта според мен. Да, видях, че години наред съм консумирала 2-3 пъти мед на препоръчителните стойности. При разглеждане на дневните дози от минерали, има 2 вида стойности – препоръчителни и максимално допустими стойности. Ако години наред ядете максимално допустимите стойности ще се разболеете. Ако ядете над препоръчителните дневни стойности зависи от организма ви как ще се почувствате и как ще ви се отрази. Най-вероятно няма да ви хване сериозна медицинска болест, но ще ви хване нещо от модерните „липса на енергия, високо ниво на стрес, свръх емоционален тип” и подобни.

Допуснах, че съм приемала повече мед, ще гледам да ограничавам минерала мед, но как ли се е отразило това на организма ми. Четох, че свръх консумацията на мед води до изчерпване на цинка. А цинка отговаря за силата на човека. Ще трябва да включа и цинк.

Голямото количество въглехидрати и сладки храни води до промени в стомашно-чревният тракт. И аз виждах по себе си, че често ми е тежко или имам стомашни проблеми след ядене на въглехидрати. Това води до лошо усвояване на витамините от групата Б. Тук би трябвало да помогнат пробиотиците, храносмилателните ензими и добавяне на витамин Б комплекс. Леко скептична съм и към пробиотиците, и към ензимите, но реших да ги пия 2 месеца. Сурови плодове и зеленчуци не ми бяха много вкусни, от някои имах подуване, опитвах се ям повече от тях, имах успехи, но не консумирах в достатъчно количество.

Другото вещество от моята група е серотонина 5-HTP. Известна мисъл е „шоколада води до покачване на хормона на щастието серотонин”. Е, щом ми се ядеше шоколад, сигурно нямах достатъчно хормон на щастието. Реших да добавям за 2 месеца изкуствен серотонин, за да видя как ще съм с шоколада. Серотонинът се синтезира в червата, а аз допусках, че моите са леко затруднени в работата си от поетите въглехидрати. От серотонина взимах по около 16 мсг (това е 1/3 от най-малките капсули 50 мсг). За много от добавките се препоръчват големи дози, а аз видях, че и съвсем малки имат ефект.

Други добавки, които реших да приемам са добавки с CLA (conjugated linoleic acid). За тази добавка се твърди, че топи мазнините. Аз бях попаднала на 2 становища за нея. Първото е становището на EFSA (Европейската агенция за безопасност на храните), че няма данни за вредни последици при период на употреба до 6 месеца. Втората е изследване на италиански екип, че CLA се бори с глутеновата непоносимост.

Становището на EFSA може да видите тук – http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/2700.pdf
Европейската агенция по безопасност на храните е доста консервативна институция. Тя много рядко дава положителни становища за добавки и вещества, свързани със здравето на хората. Особено когато искането е представено от фирми производителки. Аз одобрявам консервативният подход на EFSA. За пробиотиците също няма нито едно положително становище за полза при употребата им. Но си мисля, че добавки, за които са се постарали да направят сериозни научни проучвания, да предоставят пълна документация за оценка пред европейските експерти са по-надеждни от някоя билка, представяна за супер чудо от екзотична страна.

Такъв е и случая с CLA. В Изследването се казва, че не са намерени вредни последици при период на употреба до 6 месеца и до 3 грама на ден. Все пак в интернет има публикувани размисли за внимание към два от изомерите на добавката. Реших да се доверя, че за период до 1-2 месеца и малки дози е безопасно да се пробва.

Второто изследване беше, че добавката CLA помага при цьолиакия или глутенова непоносимост, проучването е само върху животни за сега. Аз имах известни наблюдения за лека непоносимост към зърнени храни, а добавката CLA ми действаше добре. Ето линк – http://www.adpi.org/NewsStatistics/News/tabid/74/newsid419/1328/ … ease/Default.aspx

И така реших, че ще включа добавка с CLA под 1 грам на ден и разпределена на 3 приема, всеки прием с не-повече от 320 милиграма.
Прецених, че са нужни и други добавки – рибено масло, лецитин, витамин С.

Ето я моята почти двумесечна програма:

Сутрин преди закуска
Добавка с CLA 320 мг

Със закуската

1 храносмилателен растителен ензим
Канела около 1 грам за контрол за захарта

След закуска, три последователни дни

Активен цинк 7,5 мг
Витамин С 500 мг

Преди обяда

Добавка с CLA 320 мг

По време на обяда

Един растителен и един панкреасен храносмилателен ензим

4 пъти в седмицата след обедното хранене
-пробиотици
-лецитин
-омега 3 мастни киселини
-антиоксидант

Към 15,00 часа

Най-големият ми проблем беше апетита към сладкото в следобедните часове. Успях да го преборя със следната комбинация:
– Витамин В комплекс ½ таблетка, не много голяма потенция
– Витамин В 12 метилкобаламин 250 мсг
– магнезии 100 мсг
– 1 бисквита

Към 16 часа

1 бисквита с поръсена с 16 мсг серотонин (1/3 капсула от 50 мсг) и максимум 20-30 грама сладки храни.

Комбинацията вититамини от групата Б и серотонин я приемах около 1 месец 4-5 пъти в седмицата. После започнах да я приемам само когато усетя, че съм по-нервна или има повече работа. Тази комбинация ми дава добра сила.

Преди вечеря

Добавка с CLA 320 мг

По време на вечерята

Един растителен и един панкреасен храносмилателен ензим

Ензимите ги взимах активно в период от 10 дни, после правех по няколко дни почивка, или не вземах с по-леките хранения.

Много е важно каква марка добавки взимате. Добавките, които аз пиех са на фирмите Solgar, Now, GNC и други фирми, с утвърдени имена. Повечето са купени от България, малка част са от интернет. Търсете фирми, които се продават в Амазон и имат добър рейтинг. Експериментирала съм с много добавки, най-добър ефект имат добавките от реномирани световни производители. Всяко правило си има изключения, има 1-2 български добавки, произведени в чужбина, препакетирани в България, които ми се отразяваха добре.

След този период на активно приемане на добавки, започнах да си възвръщам контрола на апетита и станах нормално хранещ се човек (според моите разбирания?). Първите 4-5 месеца не изпитвах нужда да отслабна, исках само да ям нормални количества храна. Като бонус бях отслабнала с около 3 килограма за този период. Но през последващите Новогодишни и Мартенски празници изненадващо ги качих. Е, това беше тренировка, колко лесно качвам и че е нужен постоянен контрол. После ми стана интересно да броя калории и да видя как ще ми се отрази. Най-важното беше, че сайта http://calories.bg/ предлага не само броене, а и информация какви минерали и витамини приемате с менюто си. И гледам да няма нутритиенти в екстремни плюсове или минуси. Ще пиша в следващите публикации за менютата.

Не съм лекар и нямам медицинско образование. Споделената информация е само личен опит. Консултирайте се със специалист, преди да предприемете дейности, свързани с вашето здраве.

Posted on юли 20, 2012, in витамини, калории и тегло and tagged . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

