Млякото – колко да се консумира при лактозна непоносимост

В последните години много се пише за лактозната непоносимост и вредата от млечните продукти. В интернет периодично прехвърчат страховити статии, но има и много статии за ползата от млечните продукти. Известен е факта, че с годините намалява производството на ензима за разграждане на лактозата и това създава известни проблеми. Но до сега не ми беше попадала статия, колко мляко (млечни продукти) може да консумираме и да приемаме лактаза в приемливи количества.

И ето един достоверен според мен отговор Научно становище за праговете за лактоза при непоносимост към лактоза и галактоземиялинк към сатитята

Цитат за количеството лактоза: „Панелът отбелязва, че според един нов систематичен обзор, повечето индивиди с диагноза лактозна непоносимост или лошо усвояване на лактоза могат да понесат 12 g лактоза като единична доза (особено ако е приета с храната) без или с незначителни симптоми.“

По надолу в становището се отбелязва, че има хора, които показват признаци на нетолерантност и при 6 грама дневен прием на лактоза. Може да приемем, че дневно количество от 6 до 12 грама лактоза, прието заедно с друга храна, ще се понесе добре дори и от хора с лактозна нетолерантност или лошо усвояване на лактозата.

Аз все си мисля, че хората с коремчета имат лошо усвояване на храната и за това е добре да имаме представа за тази скрита непоносимост.

И изниква въпроса какво количество млечни продукти доставят тези грамове лактоза. Пълните доклади от сайта на Американската агенция по храните дават отговор. Прясното мляко съдържа 5,5 грама лактоза на 100 грама продукт. Обезмаслено гръцкото кисело мляко съдържа 2,54 грама лактоза на 100 грама продукт. Различните видове йогурт в американската база данни имат лактоза до около 4,5 грама. Има мнение, че при българското кисело мляко лактозата допълнително е разградена и от него може да се консумира малко по-голямо количество.

За сиренето според Уикипедия: „Лактозата се разгражда до глюкоза и галактоза, а от там и до млечна киселина.“ При сиренето Фета е посочено захар 4,06 грама на 100 грама. В някои източници посочват, че сренето няма лактоза, други цитират до 2,8 % на 100 грама продукт.
Някои хора не толерират галактозата, продукта от разграждането на лактозата в сиренето. Има и положителни статии за ползата от галактозата, така че ако няма доказана непоносимост, избягването на галактозата трябва добре да се осмисли. Четох статии, че в Пармезана лактозата е напълно разградена до млечна киселина. Може би колкото е по-зряло сиренето, толкова по-завършен е процеса на преобразуване.

Линк към таблица със съдържанието на лактоза в млечните продукти.

Може да се изчислят различни комбинации за дневен прием на до 12 грама лактоза. Например, мое мнение е, че 200 грама кисело мляко и 50 грама сирене е приемлива комбинация за хората на диетичен режим с цел намаляване на теглото.

Posted on март 1, 2013, in калории и тегло and tagged . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Коментари са забранени.