Еврика! Калории в пълнени чушки, сарми и други…

Едно от най-трудоемките неща е да изчислим калориите в готвените ястия. Особено тези с по-сложна обработка и едни от най-любимите у нас – сарми, пълнени чушки и по-модерни мусаки. У нас тези ястия са на почит, защото детето обича пълнени неща, най-вече плънката. Ами тя е толкова приятна, мека и лека…

kolajemit

И от изчисляване и оглеждане на различни комбинации установих, че калориите в тези ястия са почти еднакви. Ето доказателства на тезата:

Разглеждах двете рецепти в сайта calories.bg за Пълнени чушки с телешко месо и за Сарми с кафяв ориз и телешко и калориите им за 100 грама ястие са почти еднакви 106 и 105 калории. Двете рецепти се намират в секция „Рецепти“ и са въведени в базата данни на сайта http://www.calories.bg, така че можете да ги използвате в менюта.

Много харесвам книгата на проф. Ташев „Диетичното хранене“, тя е стара книга от издателство „Медицина и физкултура“. Двете комбинации – професорска книга и най-сериозното медицинско издателство у нас ми вдъхват доверие. В книгата е публикувана рецепта за „Зелеви сарми с ориз и месо“. Продуктите за 1 порция са – месо 125 грама, масло – 15 грама, прясно или кисело зеле 200 грама, лук 10 грама, ориз 15 грама, домати 50 грама, доматено пюре 3 грама, брашно 3 г., магданоз, черен пипер и сол. Грамаж на порцията 350 грама, калории 315, белтъчини 19, мазнини 16, въглехидрати 23. Разглеждах поне 20 рецепти от тази книга за различни пълнени продукти и калории са все около 95 до 110 калории на 100 грама.

Има някои общи моменти във всички рецепти – използва се месо, не готова кайма. Крехкото месо има около 120-150 калории на 100 грама суров продукт, а каймата има 350 калории. Независимо дали приготвяме с телешко, свинско или пилешко, ако месото е с отстранени жили и мазнини, калориите са подобни. Използва се сравнително малко мазнина до 1 с.л. на голяма порция. Рецептите нямат заливки или сосове.

Ако решим да варираме – повече ориз и по-малко месо. Сварения бял ориз има 130 калории на порция, подобни са калориите и на месото. Т.е дали ще направим плънката с различно съотношение месо-ориз, използваме продукти с около 120-150 калории на 100 грама. Трябва да се отбележи, че съотношението месо-ориз променя нивото на белтъчини и въглехидрати, и на доста от другите нутритиенти, но в калорийно отношение нещата не се променят много.

Напоследък се правят интересни експерименти с различни продукти за плънката – например киноа, ечемик. Варената киноа има 120 калории на 100 грама, ечемика има 123 калории, стойности доста близки до ориза.

И в заключение, за да си приготвим вкусно ястие с плънка ще са ни необходими зеленчуци – зеле, чушки, тиквички, патладжан. Месо – телешко, свинско, пилешко (доста прилично се смила в средно мощен 600W чопър). Ориз или друга зърнена култура – киноа, ечемик, просо. Всички тези продукти са с подобни калории, така че можем да си ги приготвяме по желание и според настроението. И ако използваме малко мазнина, не утежняваме със сосове, може да броим като 100-110 калории за 100 грама продукт.

Разбира се важно е и съотношението на всички нутритиенти, но аз не изчислявам всеки ден пълен хранителен анализ. Обикновенно го правя 1 или 2 пъти в седмицата, за да се ориентирам какви добавки да взема допълнително. Може да се анализира плънка с ечемик дали дава екстремно голямо отклонение в хранителния състав, сравнено с плънка с ориз. Като цяло сравнителното приемане, че 100 грама продукт с плънка има около 100-110 калории, дава свобода и контрол.

На снимката – мусака с тиквички, пилешко филе и ориз; пълнени чушки със свинско месо и ориз; спанак с телешко, ориз и булгур.

Posted on април 7, 2013, in калории и тегло. Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Коментари са забранени.