Нервен стомах, въглехидратна непоносимост

През годините попадах на различни класации за най-вредните храни. Първите ги четях с интерес, но в последната година виждам повторение на информацията, все едно целта е да се генерират кликове към сайтове. И ме осени идея да споделя моя опит.

След близо 15 годишно похапване на полезни и подбрани храни /с известни отклонения по празници и други поводи/, освен със солидно количество наднормени килограми се сдобих и с изключително нервен стомах. Може да прочетете какви са симптомите за нервен стомах на различни места.

С четене и експерименти открих, кои храни ме дразнят. Тук трябва да отчета и фактор възраст, натрупване на количества и т.н. Има храни, които съм консумирала за около 5-10 години и не съм имала проблеми, но в един момент започват да ме дразнят.

Меки шоколади

Шоколадовата индустрия е измислила едни меки шоколади, меки бонбони с различни пълнежи. А те така разяждат – ядеш и не можеш да спреш. В моя списък с най-вредни храни, тези шоколади стоят на първо място, независимо от производителя им. Има доста статии за това какво е добър шоколад, важно е и количеството. Когато започнах отслабването не се ограничавах от към количество, но от обикновен шоколад с какао около 60%, не мога да изям повече от 50 грама, а от меките и един шоколад не ми стигаше. С течение на времето намалих количеството и сега ям по около 10 грама шоколад на ден. Статиите за добрия шоколад дават вярна информация.

choko4

А докато търсих подходяща картинка за колажа, попаднах на статия, че около 7 грама тъмен шоколад на ден е оптимално за защита на сърцето. При по-големи количества благоприятния ефект намалява.

Сладките храни

Еха, колко сладко съм изяла под всякаква форма – най-обичам мекички пастички, тортички и подобни неща с шоколад и кремове. С годините тези неща ги ограничих и консумирах на празници и други поводи, но все 1-2 пъти в седмицата се намираха такива – рождени дни на колеги, партита, срещи с приятели. Най-вероятно съм попрекалявала и с количествата, винаги си исках двойна порция от тортата. Е, да ама в един момент започнаха да не ми понасят. Позачетох се как се развива сладкарската индустрия, даже се завъртях няколко дни около една моя позната, която има сладкарски цех. Много красиви торти, но за всяко нещо си има добавка – добавка за 1 седмица срок на годност, добавка за мекота, принтирани картини, яйчени меланжи, сухи млека и т.н. В по-ново време тортите са с фондан, който има толкова захар и оцветители, че вече дори и не се въодушевявам пред красивите форми. Много е важно и количеството – дори и да не се ядат 10 дни такива продукти, ако по специален повод му се отпусне края, храносмилателната система реагира със стрес. Често си мисля, че трябва да се забрани с нормативен акт парчетата торта в сладкарницата да са по-големи от 70-90 грама.

sweet4

Все още обичам бисквити и други подобни неща и в ежедневието също си хапвам – домашни или подбрани купени в разумни количества. Каквото и да говорим за производителите, на опаковките им много често присъства „serving“, това е разумното дневно количество и то обикновено е максимум 30 грама от сладкишите.

Хляб
Има много написано за непоносимостта към глутен. От друга страна основните медицински диети при болна жлъчка, панкреас, раздразнени черва препоръчват бял хляб или хляб тип „Добруджа“. Медицинските диети съветват да се избягват типови, царевични и други груби брашна. Старая се да подбирам вида на глутена и количеството. Хареса ми и статията, за скритите причини за напълняването, свързани с промените в пшеницата. Виждам ги и на полето пред селската ни къща, където е блока с пшеницата. Тази година има нов вид американска пшеница, пръска се със специални препарата за задържане на влагата, класа е почти колкото стеблото. Не ми се яде хляб от такава пшеница, а арендатора иска гарантирани добиви, независимо от това суша ли е, или не…

Има и голямо разнообразие от хлябове, питки и подобни все здравословни. Първата ми коронка в устата е от хляб от пълнозърнесто брашно, изпечен в модерна пекарна, с много твърда кора. И нашия домашен хляб ставаше с твърдо кора, но с годините се научих как да омеква – намокрям го и стой завит 1 нощ в кърпа, вълнено одеяло и плик. Понася ми и хляб произведен по стандарт „Стара планина“ От хляба не ям повече от 80-90 грама на ден, това са 2 или 3 филии.

Домашния хляб понякога хлътва, според мен се дължи на брашното и триците, но пък е с много сполучлива форма на коте и детето го яде с удоволствие. Много родители купуват най-меките хлябове и децата се пристрастяват, 5-6 филии на ден са много за дете и най-често на децата им личи.

DSC02517-2

Posted on юни 22, 2013, in непоносимости and tagged . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Коментари са забранени.